A coaching egy határozott cél érdekében gondolatébresztő és kreatív folyamat, amely arra inspirálja az ügyfelet, hogy teljesen kihasználja a benne rejlő személyes és szakmai lehetőségeket. A folyamat alapja, hogy a coach mélyen hisz abban, hogy kliense minden szükséges képességgel rendelkezik, hogy problémáját megoldja, a kliens pedig felelősnek érzi magát életéért és döntéseiért, valamint határozottan akarja a változásokat.
A coaching támogatja az ügyfelet abban, hogy saját erőforrásait használva meglássa, és kipróbálja életminősége javításának alternatív módjait. Professzionális módszerekkel és technikákkal segít túllépni az elakadásokon, és megerősíti az ügyfelet.
Ez egy olyan közös munka, melyben szövetséget köt egy változásra, fejlődésre vágyó kliens és egy rá figyelő, őt minden eszközével támogató coach. A coach segít abban, hogy a kliens tisztábban lássa a problémáját, kitűzzön egy konkrét célt, amit el akar érni, megtervezze és meg is kezdje a cél felé vezető utat.
A coaching módszerei
A coaching folyamat egy-másfél órás beszélgetésekből áll. A beszélgetések során sok kérdést teszek fel, reflektálok arra, amit a klienstől hallok, néha kérdőíveket használunk vagy szimbolikus kártyákkal dolgozunk. A kliens két beszélgetés között is dolgozik – „házi feladatokat” vállal.
A folyamat egy ismerkedő, „0. beszélgetés”-sel indul, ahol kiderítjük, hogy a probléma coachinggal kezelhető-e, és szimpatikusak vagyunk-e egymásnak annyira, hogy őszintén, nyitottan, bizalommal tudjunk együtt dolgozni. Ezért ajánlatos, hogy indulás előtt a kliens több coach-csal is megismerkedjen, hogy jól tudjon választani.
Első teendőnk annak a célnak a meghatározása, amit a folyamat során a kliens el akar érni. Ezt alaposan át kell beszélni, mert nem érdemes látszatcélért dolgozni, vagy irreálisan nagy célt kitűzni. Minden beszélgetésen efelé a cél felé megyünk.
Én személyes beszélgetésekkel dolgozom, de egy folyamaton belül előfordulhat, hogy – csak nagyon indokolt esetekben, ha a kliens így tudja megoldani – egyszer-egyszer Skype-on vagy ZOOM-on beszélgetünk.
A coaching időtávja
A problémák, amikkel a kliens jelentkezik, általában nem egyik pillanatról a másikra keletkeztek. Sokszor régóta fennálló helyzetek, amiket berögzött viselkedések, hiedelmek tartanak fent. Ezért a coaching sem egyszeri csodaszer, hanem egy folyamat, aminek idő kell. A gondolatokat meg kell érlelni, az ötleteket ki kell próbálni, a szokásokat át kell alakítani.
Tapasztalatom szerint a coaching üléseket eleinte gyakrabban (1 vagy 2 hetente), később ritkábban (3-4 hetente) érdemes tartani. Egy folyamat így 3 – 10 hónapig tarthat, a probléma természete, a kliens előrehaladása szerint. A befejezésben együtt állapodunk meg.
Ki vehet részt coachingban?
Bárki részt vehet,
- aki tudatosította magában, hogy olyan helyzetben van, amiből ki szeretne lépni,
- elszánt arra, hogy változtat ennek érdekében,
- elhatározta, hogy segítséget keres ehhez,
- az ismerkedő (0.) beszélgetés után úgy gondolja, hogy a coaching megfelelő módszer lehet számára,
- rendszeresen eljön a beszélgetésekre,
- őszinte és nyitott tud lenni az ülések során,
- betartja a megállapodásokat a „házi feladatok”-ra vonatkozóan.
Kinek nem való?
Nem ajánlom a coachingot azoknak, akik
- úgy érzik, éppen minden rendben van az életükben, vagy
- elégedetlenek, de még nem érett meg bennük a változtatás igénye,
- azt gondolják, hogy nem nekik, hanem a környezetüknek kellene változnia,
- nem szeretnek külső segítséget igénybe venni a gondjaik megoldásához, vagy
- úgy érzik, nem a coaching a megfelelő módszer,
- nem tudnak rendszeresen időt szakítani a beszélgetésekre, vagy a „házi feladatokra”.
Eredmények
Fontos tudni, hogy a coaching folyamat eredményességéért fele-fele részben felelős a coach és a kliens. Saját életéért mindenki maga felelős, legtöbbet mindenki saját maga tehet , hogy a problémái megoldódjanak, a helyzete megváltozzon. A coach csak támogatást tud ehhez adni.
A folyamat vezetéséért, a használt eszközökért, az őszinte (és néha konfrontatív) visszajelzésekért tudok én felelősséget vállalni. Változtatni a gondolkodásán, a szokásain, a viselkedésén csak a kliens tud. Ezekre vonatkoznak azok a „házi feladatok”, amikről együtt döntünk.
A coaching folyamat akkor eredményes, ha a kitűzött célt elérte, vagy számára elfogadható mértékben megközelítette a kliens.