A coaching egy határozott cél érdekében gondolatébresztő és kreatív folyamat, amely arra inspirálja az ügyfelet, hogy teljesen kihasználja a benne rejlő személyes és szakmai lehetőségeket. A coaching folyamat alapja, hogy a coach mélyen hisz abban, hogy kliense minden szükséges képességgel rendelkezik, hogy problémáját megoldja, a kliens pedig felelősnek érzi magát életéért és döntéseiért, valamint határozottan akarja a változásokat.

A coaching támogatja az ügyfelet abban, hogy saját erőforrásait használva meglássa, és kipróbálja életminősége javításának alternatív módjait.  A coaching professzionális módszerekkel és technikákkal segít túllépni az elakadásokon, és megerősíti az ügyfelet.

A coaching egy olyan közös munka, melyben szövetséget köt egy változásra, fejlődésre vágyó kliens és egy rá figyelő, őt minden eszközével támogató coach. A coach segít abban, hogy a kliens tisztábban lássa a problémáját, kitűzzön egy konkrét célt, amit el akar érni, megtervezze és meg is kezdje a cél felé vezető utat.

Coaching módszertan

A coaching folyamat egy-másfél órás beszélgetésekből áll. A beszélgetések során sok kérdést teszek fel, reflektálok arra, amit a klienstől hallok, néha kérdőíveket használunk vagy szimbolikus kártyákkal dolgozunk. A kliens két coaching beszélgetés között is dolgozik – „házi feladatokat” vállal.

A coaching egy ismerkedő, „0. beszélgetés”-sel indul, ahol kiderítjük, hogy a probléma coachinggal kezelhető-e, és szimpatikusak vagyunk-e egymásnak annyira, hogy őszintén, nyitottan, bizalommal tudjunk együtt dolgozni. Ezért ajánlatos, hogy coaching előtt a kliens több coach-csal is megismerkedjen, hogy jól tudjon választani.

Első teendőnk annak a célnak a meghatározása, amit a coaching folyamat során a kliens el akar érni. Ezt alaposan át kell beszélni, mert nem érdemes látszatcélért dolgozni, vagy irreálisan nagy célt kitűzni. Minden beszélgetésen efelé a cél felé megyünk.

Én személyes beszélgetésekkel dolgozom, de egy coaching folyamaton belül előfordulhat, hogy – csak nagyon indokolt esetekben, ha a kliens így tudja megoldani – egyszer-egyszer Skype-on beszélgetünk.

A coaching időtávja

A problémák, amikkel a kliens jelentkezik, általában nem egyik pillanatról a másikra keletkeztek. Sokszor régóta fennálló helyzetek, amiket berögzött viselkedések, hiedelmek tartanak fent. Ezért a coaching sem egyszeri csodaszer, hanem egy folyamat, aminek idő kell. A gondolatokat meg kell érlelni, az ötleteket ki kell próbálni, a szokásokat át kell alakítani.

Tapasztalatom szerint a coaching üléseket eleinte gyakrabban (1 vagy 2 hetente), később ritkábban (3-4 hetente) érdemes tartani. Egy coaching folyamat így 3 – 10 hónapig tarthat, a probléma természete, a kliens előrehaladása szerint. A befejezésben együtt állapodunk meg.

Ki vehet részt coachingban?

Coachingban bárki részt vehet,

  • aki tudatosította magában, hogy olyan helyzetben van, amiből ki szeretne lépni,
  • elszánt arra, hogy változtat ennek érdekében,
  • elhatározta, hogy segítséget keres ehhez,
  • az ismerkedő (0.) coaching beszélgetés után úgy gondolja, hogy a coaching megfelelő módszer lehet számára,
  • rendszeresen eljön a beszélgetésekre,
  • őszinte és nyitott tud lenni a coaching ülések során,
  • betartja a megállapodásokat a „házi feladatok”-ra vonatkozóan.

Kinek nem való a coaching?

Nem ajánlom a coachingot azoknak, akik

  • úgy érzik, éppen minden rendben van az életükben, vagy
  • elégedetlenek, de még nem érett meg bennük a változtatás igénye,
  • azt gondolják, hogy nem nekik, hanem a környezetüknek kellene változnia,
  • nem szeretnek külső segítséget igénybe venni a gondjaik megoldásához, vagy
  • úgy érzik, nem a coaching a megfelelő módszer,
  • nem tudnak rendszeresen időt szakítani a coaching beszélgetésekre, vagy a „házi feladatokra”.

Eredmények a coaching folyamatban

Fontos tudni, hogy a coaching folyamat eredményességéért fele-fele részben felelős a coach és a kliens. Saját életéért mindenki maga felelős, legtöbbet mindenki saját maga tehet , hogy a problémái megoldódjanak, a helyzete megváltozzon. A coach csak támogatást tud ehhez adni.

A coaching folyamat vezetéséért, a használt eszközökért, az őszinte (és néha konfrontatív) visszajelzésekért tudok én felelősséget vállalni. Változtatni a gondolkodásán, a szokásain, a viselkedésén csak a kliens tud. Ezekre vonatkoznak azok a „házi feladatok”, amikről együtt döntünk.

A coaching folyamat akkor eredményes, ha a kitűzött célt elérte, vagy számára elfogadható mértékben megközelítette a kliens.

 

Továbbiak:

Coaching – Wikipedia